Blog...

11 tényező, ami növeli az emberi szervezet mikro-tápanyag szükségletét

A mikrotápanyagok, a makrotápanyagokkal ellentétben nem szolgáltatnak energiát, de alapvető segítő faktorai az anyagcsere működésének. A növekedés, az energiaszerzés, illetve számos egyéb funkció sem tudna nélkülük működni.
A mikrotápanyagok elsősorban vitaminok (pl. az A, B, C, D, E, K vitamin), ásványi anyagok (pl. a kalcium, magnézium, foszfor stb), nyomelemek (mint a vas, cink, szelén illetve mangán), valamint egyéb antioxidánsok (pl. flavonoidok, polifenolok, bizonyos enzimek)

A mikrotápanyagok hiánya két típusba sorolható:
– abszolút hiány: helytelen, egyoldalú táplálkozásból adódó hiányos bevitel
– relatív hiány: valamilyen kedvezőtlen folyamat, külső vagy belső ok miatt megnövekszik az adott mikrotápanyag szükséglete, így a normálisnál nagyobb adagra van szükség.

Az abszolút mikrotápanyag-hiány felismerése nem egyszerű feladat, ismerni kell az egyén táplálkozási szokásait, a legtöbbször fogyasztott ételeinek mikrotápanyag-tartalmát.
Mivel a táplálkozás folyamatosan változik, az évszakoktól is függ, hogy mit fogyasztunk. Nem mindegy, hogy az adott gyümölcs vagy zöldség friss-e vagy tartósított, fagyasztott. A déli gyümölcsök jó részét például éretlenül szedik le, majd  különböző vegyszerekkel (pl. gombaölővel, érésgátlóval stb) kezelik. Sok múlik a tárolás, az elkészítési módján, valamint azon is, hogy ezek miként illeszkednek a napi étrendünkbe.
Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet táplálkozási felmérése alapján a magyar lakosság vitamin és antioxidáns bevitele alacsonyabb a szükségesnél.

Relatív mikrotápanyag-hiányt okozó tényezők:

  1. Életkor – más mennyiségre van szüksége egy fejlődő gyermeknek (pl. kalcium, vas), másra a felnőtteknek és az idősebbeknek
  2. Nem – nőknek a menzesz miatt nagyobb például a vas szükséglete, ezenkívül terhességben, szoptatáskor illetve a változó korban is emelkedik bizonyos mikrotápanyagok szükséglete.
  3. Az aktív sport növeli a mikrotápanyagok szükséges mennyiségét. Egy olimpiai sportolónak akár 4-szer nagyobb lehet a szükséglete, de egy amatőr (hobbi) sportolónak is megnövekedhet 2-szeresére. Ezenkívül a sport megemeli a fehérje szükségletet is.
  4. Dohányzás – megemeli a C-vitamin és más antioxidánsok szükséges .
  5. Kávé – C-vitamin és vas szintet csökkenti a szervezetben.
  6. Lázas, gyulladásos állapot – antioxidánsokra, C- és E-vitaminra, valamint Omega 3 zsírsavakra van több szükség
  7. Általában a betegségek (pl. cukor-, keringési betegségek) növelik a mikrotápanyag igényt.
  8. Nagyvárosi vagy szennyezett környezet, levegő miatt sok szabadgyök kerül a szervezetvbe, ami emeli az antioxidánsok igényét.
  9. Stressz – az Omega 3 zsírsavak és B-vitaminok szükségletét emeli.
  10. Napozás – C-, E-vitamin és karotinoid antioxidánsok igényét növeli.

Ha szeretnéd tudni, hogy a szervezeted vitamin, ásványi anyag, és egyéb antioxidáns ellátottsága megfelelő-e, illetve, hogy az általad szedett táplálék kiegészítők számodra hatékonyak-e, biorezonanciás állapotfelmérés alapján minderre választ kaphatsz. Időpontot itt kérhetsz:

időpontkérés

  • Itt röviden leírhatod, miben tudok Neked segíteni!
Fenyvesine Simon Klara

Szólj hozzá te is!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Weboldalunk a látogató élményének javítását segítő "sütiket" használunk. Elfogadod? További információ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close